Thursday, March 25, 2010

Asalnya harus tetapi jika tiada unsur ketaqwaan....dan membawa pembaziran serta bermegah2 boleh membawa kepada HARAM

Mercedes SLS AMG RM2j seunit


MERCEDES SLS AMG yang akan dipasarkan di Malaysia tidak lama lagi.


KUALA LUMPUR - Bercadang untuk memiliki kereta mewah yang berharga lebih RM2 juta? Jika ya, anda boleh merealisasikan impian tersebut dengan mengunjungi salah sebuah pusat pameran Mercedes-Benz Malaysia Sdn. Bhd. (Mercedes-Benz Malaysia) awal bulan depan.

Model kereta sport terbarunya, SLS AMG yang memiliki pintu Gullwing itu ditawarkan pada harga RM1,999,999 tanpa insurans.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan di sini bersempena media previu model terbaru itu, model berkenaan berenjin V8 AMG 3.6 liter dengan transmisi Speedshift DCT tujuh kelajuan yang mampu mencapai kelajuan 100 kilometer sejam (km/j) dengan hanya 3.8 saat dan kelajuan maksimum 317 km/j.

Kereta berkenaan merupakan model pertama keluaran Mercedes-Benz yang dibangunkan menggunakan logam aluminium pada bahagian casis dan bahagian badan kenderaan berbanding penggunaan reka bentuk keluli.



Yang memberi dan menerima rasuah kedua2nya masuk neraka...

(maksud hadis)



DUNIA

Daimler bayar denda RM613j selesai kes rasuah


GAMBAR fail menunjukkan Ketua Pegawai Eksekutif Daimler AG, Dieter Zetsche berdiri dekat kereta Mercedes F 800 pada Pertunjukan Kereta Geneva, Switzerland pada 2 Mac lalu.


WASHINGTON - Syarikat pengeluar kereta Daimler AG akan membayar denda AS$185 juta (RM613.27 juta) bagi menyelesaikan siasatan jenayah dan sivil selepas dituduh membayar berjuta-juta dolar dalam bentuk rasuah kepada pegawai-pegawai di 22 buah negara, kata dua sumber kelmarin.

Fail di sebuah mahkamah persekutuan di Washington, Amerika Syarikat (AS) menyatakan syarikat beribu pejabat di Jerman itu dan tiga daripada anak syarikatnya terlibat dengan silap laku dari 1998 hingga 2008 di negara-negara termasuk China, Rusia, Mesir dan Greece.

Bayaran itu didakwa dilakukan untuk membantu mendapatkan kontrak dengan pelanggan kerajaan bagi membeli kenderaan Daimler yang bernilai berjuta-juta dolar.

Syarikat itu akan mengelak daripada dikenakan pendakwaan apabila dua daripada anak syarikatnya mengaku bersalah di mahkamah persekutuan pada 1 April ini.

Menurut sumber itu, penyelesaian itu melibatkan pembayaran denda AS$93.6 juta (RM310.28 juta) kepada Jabatan Kehakiman dan AS$91.4 juta (RM303.17 juta) kepada Suruhanjaya Sekuriti dan Saham.

Di New York, jurucakap Daimler, Han Tjan berkata, syarikat itu tidak akan memberi sebarang kenyataan mengenai kes itu sehingga pendengaran di mahkamah pada 1 April depan.

Menurut dokumen mahkamah, Daimler menyediakan peruntukan AS$300,000 (RM995,100) hadiah hari jadi kepada seorang pegawai di Turkmenistan sebuah kereta penumpang Mercedes Benz kelas S.

Syarikat itu didakwa membayar wang sogokan kepada pegawai-pegawai sebuah kementerian Iraq untuk mendapatkan bisnes.

Dokumen itu menyatakan, hadiah hari jadi diberikan kepada anak-anak seorang pegawai kanan di Indonesia daripada sebuah syarikat tempatan bersekutu dengan Daimler.

Antara negara-negara yang terlibat dengan bayaran tidak sah itu ialah di Hungary, Ivory Coast, Latvia, Nigeria, Rusia, Serbia, Montenegro, Thailand, Turki, Uzbekistan dan Vietnam. - AP



Mistri UFO belum dapat sahihkan kewujudannya...Hanya Allah sahaja yang tahu...



DUNIA

Tiga UFO di langit Sydney


GAMBAR yang dirakamkan oleh Hartigan disiarkan oleh sebuah akhbar di Australia semalam yang menunjukkan objek terbang tidak dikenali (dalam bulatan) di langit Sydney.


SYDNEY - Seorang wanita, Fiona Hartigan merakamkan gambar yang dipercayai beberapa objek terbang tidak dikenali (UFO), lapor sebuah akhbar semalam.

Objek berbentuk piring itu muncul di sebalik awan dan menjunam rendah di sebatang jalan raya yang sibuk di sini sebelum memecut ke ufuk barat.

Menurut wanita itu, dia baru sahaja keluar dari keretanya pada petang Ahad lepas untuk merakamkan gambar matahari terbenam apabila kejadian aneh itu berlaku.

"Semasa saya hendak merakamkan gambar, objek hitam ini (UFO) muncul dan mula bergerak pada jarak kira-kira 800 meter tetapi ia semakin dekat," katanya.

"Setelah berada pada jarak kira-kira 400 meter, dua lagi piring terbang kecil muncul di langit tanpa mengeluarkan bunyi," tambah wanita itu.

Menurutnya, UFO besar itu kemudian memecut ke satu arah manakala dua UFO kecil hilang daripada penglihatan. - Agensi


Baikinya sahaja jutaan ringgit...belum harga sudah tentu membazir dan untuk menunjukkan kekayaan iaitu dengan bermegah2....


DUNIA

Kos baiki kereta sport RM1.4 juta


GAMBAR fail menunjukkan kereta sport Pagani Zonda.


ABERDEEN, Scotland - Sebuah firma insurans menanggung kerosakan sebanyak £300,000 (RM1.4 juta) sebuah kereta sport Pagani Zonda yang rosak di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.

Kereta Pagani Zonda S itu rosak teruk apabila pemandunya hilang kawalan sebelum ia melanggar tiang telefon dan merempuh pagar semasa satu sesi uji pandu di sini, baru-baru ini.

Namun, kereta itu akan dihantar ke Itali iaitu tempat ia dikilangkan bagi kerja-kerja pembaikan yang dijangka siap pada Mei depan.

"Kos pembaikan ini adalah yang terbesar untuk kereta persendirian di Britain," kata seorang jurucakap firma insurans kereta itu, Aviva.

Cuma 10 buah kereta Zonda yang setiap satunya berharga kira-kira £528,000 (RM2.6 juta) dan mampu mencapai kelajuan 352 kilometer sejam, dikeluarkan pada setiap tahun. - Agensi


No comments: