Tuesday, March 2, 2010

KESAN ZINA...ANAK TERABAI....UNDANG2 ALLAH MAMPU MEMBENDUNGNYA....

Dibuang ibu, ditinggal bapa

Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee
shantynur@hmetro.com.my
2010/03/02

KUALA LUMPUR: Enggan bertanggungjawab ke atas anak hasil hubungan sulit dengan perempuan simpanan, seorang lelaki tergamak meninggalkan dua cahaya matanya itu terkontang-kanting di sebuah rumah kebajikan di Taman Melur, Ampang di sini, sejak empat tahun lalu.

MALANG...Bee Law (kanan) dan Beng Leng merayu bapa mereka tampil membantu menyelesaikan masalah dokumen pengenalan diri mereka.
MALANG...Bee Law (kanan) dan Beng Leng merayu bapa mereka tampil membantu menyelesaikan masalah dokumen pengenalan diri mereka.
Lebih malang, kehidupan kedua-dua anak perempuannya berumur 10 dan 15 tahun itu cukup memeritkan kerana gagal bersekolah serta terkurung kerana tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri termasuk sijil kelahiran mereka.


Ketika ditemui semalam, anak sulungnya Joey Ooi Bee Law, 15, kelihatan bingung kerana bukan saja tidak mengenali bapanya, malah identiti sebenar ibu kandungnya itu juga tidak diketahui.


Menurutnya, dia dan adiknya Jody Ooi Beng Leng, 10, hanya mengetahui yang ibunya seorang wanita Serani dari Melaka walaupun menetap dengan ibunya itu selama lapan tahun.


“Kemudian, saya dibawa bapa tinggal bersama keluarganya, namun kehadiran kami berdua tidak diterima sepenuhnya memandangkan kami anak tidak sah taraf.


“Walaupun ibu tiri boleh menerima kami, kami tertekan dengan sikap adik-beradik tiri yang membenci kami menyebabkan bapa mengambil keputusan menghantar kami ke rumah kebajikan Yayasan Sunbeams Home pada 2007,” katanya.

Menurutnya, sepanjang bersama ibu tirinya itu mereka tidak dibenarkan keluar dari rumah seperti kanak-kanak lain kerana tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri.


Menyifatkan bapanya sebagai seorang kaki joli dan berfoya-foya, dia terpaksa menerima untuk menetap di rumah kebajikan memandangkan hanya ibu tirinya saja yang bekerja menampung kehidupan keluarganya.


Sementara itu, Pengurus Besar yayasan terbabit, Pastor Victor Maniam, berkata dia mengenali bapa kanak-kanak itu sebagai Peter Ooi Peng Soon, 53, ketika datang menyerahkan kanak-kanak itu pada Mac 2007.


“Lelaki terbabit datang bersama isterinya dan mengaku kedua-dua kanak-kanak ini anak perempuan simpanannya dari Melaka. Dia mendakwa tidak dapat menanggung beban membesarkan mereka kerana bekerja sebagai buruh.


“Keadaan kedua-dua beradik masing-masing berumur enam dan 11 tahun yang kurus kering serta terbiar menyebabkan tanpa usul periksa saya menerima kehadiran mereka,” katanya ketika ditemui di Biro Pengaduan Awam MCA semalam.


Pastor berkata, lelaki terbabit berjanji datang menjenguk dua anaknya itu, namun tidak muncul sehingga sekarang.


Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, dia meminta bapa kanak-kanak itu berjumpanya bagi menyelesaikan kes dokumentasi anak-anaknya.

No comments: