Sunday, March 14, 2010

SELAGI TAK SYIRIK DAN BUAT SEGALA ASAS ISLAM DAN IMAN

Doa paling mustajab ketika sujud


2010/03/14

Melafazkan cukup dalam hati elak batal solat, pastikan tidak terlalu lama jika berjemaah

APAKAH benar salah satu waktu doa yang paling mustajab adalah ketika sujud terakhir ketika solat? Adakah solat yang dinyatakan itu solat sunat atau solat fardu? Jika benar adakan boleh saya berdoa dalam bahasa Melayu dan jika masa untuk saya berdoa agak panjang tidakkah ia menjejaskan sah solat saya.

AM, Selangor.
BAGI soalan pertama, Allah SWT berfirman dalam ayat 19 surah al-‘Alaq: Was jud waq tarib (dan sujudlah dan hampirlah dirimu kepada Allah SWT). Sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Imam Muslim, daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Yang paling hampir di antara seorang hamba dengan Tuhannya iaitu ketika ia sujud, maka banyakkan doa.” (Muslim no.482).

Sekiranya saudara ingin berdoa ketika sujud, cukuplah dalam hati. Apabila saudara melafazkan dalam bahasa selain bahasa Arab, maka ia membawa kepada batalnya solat. Kedua, sekiranya saudara dalam solat berjemaah, pastikan saudara tidak terlalu lama sehingga terputusnya dengan imam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bahawasanya dijadikannya imam itu tidak lain semata-mata untuk diikuti. Jika imam takbir, maka takbirlah kamu, dan janganlah kalian mendahului takbir sehingga imam itu takbir. Jika imam rukuk, barulah kamu rukuk dan janganlah kalian mendahului rukuknya imam, sehingga imam itu rukuk. Dan jika imam mengucapkan ‘Sami’allahuliman hamidah,’ maka bacalah kamu ‘Allaahumma rabbanaa lakal hamdu,’ dan jika imam sujud barulah kamu sujud dan janganlah kamu sujud mendahului imam sehingga imam itu sujud. Dan jika imam itu solat berdiri, maka kalian pun harus solat berdiri. Jika imam solat duduk maka kamu hendaklah solat duduk semuanya.” (Riwayat Abu Daud no.603). Wallahuala

No comments: