Friday, February 12, 2010

AZAN DAN IQAMAH....DARI PELBAGAI SUMBER ILMU

AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA

(Bilangan 136 Bahagian Kedua)


Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
`Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah

Tatswib Dalam Azan Subuh

Tatswib ialah menyerukan sebanyak dua kali selepas menyerukan hai‘alatan dan

Tatswib ini sunat dilafazkan ketika kedua-dua azan subuh sahaja (sebelum dan ketika fajar) – berlainan dengan amalan orang-orang Mekkah sebagaimana penjelasannya akan datang - dan makruh jika dilafazkan tatswib itu pada selain waktu subuh. Sebagaimana disebutkan dalam hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang maksudnya :

"Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru (bid‘ah) di dalam urusan agama kita ini (agama Islam) yang tidak ada padanya (sandaran daripada al-Qur’an dan sunnah) maka ianya itu ditolak (bathil)."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tatswib dikhususkan pada azan subuh supaya menyedarkan orang yang tidur daripada malas mengerjakan sembahyang. Adapun mengikut kebiasaan orang-orang Mekkah, tatswib itu hanya dikhususkan pada azan yang kedua iaitu selepas terbit fajar bagi membezakan antaranya dengan azan yang pertama (sebelum terbit fajar). (Al-Majmu‘: 3/105 dan I‘anah ath-Thalibin: 1/378-379)

Hukum Azan Dan Iqamah Kerana Sembahyang

Azan dan iqamah kerana sembahyang itu hanya disyariatkan untuk sembahyang-sembahyang fardhu sahaja iaitu sembahyang lima waktu.

Hukum azan dan iqamah menurut pendapat yang ashah adalah sunat, sunat ‘ain bagi sembahyang perseorangan dan sunat kifayah bagi sembahyang jemaah. Sepertimana sunat membaca bismillah ketika hendak makan dan ketika hendak melakukan persetubuhan, sunat kifayah melakukan korban bagi ahli rumah, memberi salam, mendoakan orang yang bersin dan apa yang dilakukan daripada perkara-perkara sunat terhadap mayat. (I‘anah ath-Thalibin: 1/367)

Manakala sembahyang-sembahyang yang lain adalah tidak disunatkan azan dan iqamah sama ada sembahyang sunat yang disunatkan berjemaah seperti sembahyang ‘aidilfitri, ‘aidiladha, gerhana matahari atau bulan dan sembahyang meminta hujan, ataupun tidak disunatkan pada sembahyang itu berjemaah seperti sembahyang dhuha dan sebagainya. Selain daripada itu azan dan iqamah juga tidak disunatkan bagi sembahyang nazar dan jenazah. (Al-Majmu‘: 3/83)

Syarat-Syarat Azan Dan Iqamah

Terdapat beberapa perkara yang disyaratkan di dalam azan dan iqamah, iaitu:

1. Tertib. Hendaklah azan dan iqamah itu dilaungkan dengan mengikut susunan ungkapannya sebagaimana yang diajarkan di dalam hadis-hadis Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam. Jika dilaungkan azan dan iqamah itu tidak menurut tertib, maka ianya boleh membawa kepada mempermain-mainkan dan hilang dasarnya sebagai al-i‘lam (pemberitahuan).

Adapun jika tertinggal sebahagian kalimahnya, maka hendaklah dia kembali kepada yang tertinggal itu dan mengulangi semula yang selepasnya. Sebagai contoh, jika tertinggal sedang dia sudah melaungkan , maka hendaklah dia melaungkan kembali yang tertinggal itu dan mengulangi semula yang telah dilaungkannya iaitu . Namun jika dia mengulangi semula semuanya, itulah yang lebih baik. (Al-Majmu‘:3/121, I‘anah ath-Thalibin: 1/376-377 dan Mughni al-Muhtaj: 1/191)

2. Berturut-turut. Hendaklah ungkapan-ungkapan azan dan iqamah itu dilaungkan secara berturut-turut. Jika diselangi antara ungkapan-ungkapan azan atau iqamah itu dengan percakapan atau diam yang lama, walaupun disebabkan terlupa adalah batal azan atau iqamah tersebut kerana hilang dasarnya sebagai al-i‘lam.

Adapun diam sekejap atau diselangi antara kalimah-kalimahnya itu dengan percakapan yang pendek, tidaklah batal azan atau iqamah tersebut. Ini kerana Nabi Shallallahu ‘alahi wasallam pernah berkata-kata ketika Baginda berkhutbah, oleh yang demikian berkata-kata di dalam azan atau iqamah itu lebih utama lagi dihukumkan tidak batal. Hadis tersebut ialah daripada Jabir bin ‘Abdullah katanya maksudnya :

"Telah datang seorang lelaki, sedang Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam menyampaikan khutbah pada hari jumaat, lalu Baginda bersabda: "Adakah engkau sudah sembahyang wahai polan? Dia berkata: "Tidak." Baginda bersabda: "Bangkitlah dan kerjakan dua rakaat sembahyang."

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Mengenai dengan diam; jika berlaku diam tersebut begitu lama sehingga tidak dinamakan lagi ianya sebagai azan atau iqamah, maka yang demikian itu hendaklah diulang semula.

Adapun percakapan bukan kerana adanya maslahah (kepentingan) ketika azan atau iqamah adalah makruh hukumnya.

Jika orang yang azan atau iqamah itu bersin, maka sunat dia bertahmid di dalam hatinya sahaja. Manakala sunat dia melambatkan jawapan salam kepada orang yang memberi salam atau tasymit (doa bagi orang yang mendengar orang lain bersin) selepas dia selesai melaungkan azan atau iqamah. Adapun jika dijawabnya juga salam orang yang memberi salam atau bertasymit atau berkata-kata selain itu, kerana adanya maslahah ketika dia sedang azan atau iqamah, maka tidaklah makruh atas perbuatannya itu, hanya meninggalkan yang sunat. Sebaliknya jika dia ternampak orang buta yang ditakuti akan terjatuh ke dalam perigi umpamanya, adalah wajib dia memberitahu orang buta tersebut.(Al-Majmu‘: 3/121, Mughni al-Muhtaj: 1/191 dan Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj: 1/470)

Disyaratkan juga agar tidak begitu lama jarak masa antara iqamah dan sembahyang yang akan dikerjakan melainkan jika jarak masa antara keduanya itu disebabkan oleh perkara-perkara yang sunat seperti imam menyuruh makmumnya untuk membetulkan saf. (I‘anah ath-Thalibin: 1/377 dan Fath al-‘Allam: 2/114)

3. Melaungkan dengan suara yang nyaring. Azan dan iqamah untuk mendirikan sembahyang jemaah hendaklah dilaungkan dengan suara yang nyaring, sekurang-kurangnya didengar dengan jelas oleh seorang daripada jemaah tersebut. Ini kerana sembahyang jemaah itu sah dilakukan dengan dua orang sahaja.

Adalah tidak sah jika azan dan iqamah itu dilaungkan dengan suara perlahan sehingga tidak didengar oleh seseorang pun daripada jemaah. Ini kerana telah hilang dasarnya sebagai al-i‘lam. Berlainan halnya dengan tarji‘, hendaklah diucapkan dengan suara perlahan.

Manakala azan dan iqamah bagi orang yang bersembahyang sendirian hendaklah melaungkannya dengan suara perlahan, sekira-kira didengar olehnya sahaja. Ini kerana tujuan azan dan iqamah itu baginya adalah sebagai zikir sahaja bukannya untuk al-i‘lam. (Al-Majmu‘: 3/120 dan Sabil al-Muhtadin: 1/171-172)

4. Masuk waktu sembahyang. Azan dan iqamah itu hendaklah dilaungkan ketika sudah masuk waktu sembahyang fardhu kecuali azan subuh sahaja boleh dilaungkan sebelum masuk waktunya. Adapun waktu iqamah itu ialah ketika hendak menunaikan sembahyang tunai atau qadha.

Menurut Imam as-Syafie Rahimahullah jika sebahagian ungkapan azan - selain azan subuh - dilaungkan sebelum masuk waktunya dan sebahagiannya pula sesudah masuk waktunya, maka tidak sah azan tersebut dan hendaklah diulang semula.

Adapun azan subuh itu sunat dilaungkan sebanyak dua kali, iaitu sebelum dan selepas terbit fajar. Menurut pendapat yang ashah, waktu harus melaungkan azan sebelum waktu subuh itu ialah selepas tengah malam.

Hikmat azan sebelum subuh itu ialah untuk menyedarkan orang yang tidur, orang yang berjunub atau berhadas untuk bersiap sedia lebih awal sebelum masuk waktu sembahyang demi mendapatkan fadhilat awal waktu.

Sementara iqamah bagi semua waktu - subuh atau lainnya - tidak sah dilaungkan sebelum masuk waktu dan sebelum hendak menunaikan sembahyang. Jika dilaungkan iqamah sesudah masuk waktu sembahyang, tetapi sebelum hendak menunaikan sembahyang adalah batal iqamah tersebut jika lama jarak masa antara iqamah dan sembahyang itu. (Al-Majmu‘: 3/95-97, Mughni al-Muhtaj: 1/194 dan I‘anah ath-Thalibin: 1/378)\\


LAGI


Kursus Azan - Nota Ceramah Bahagian Pertama

Masjid dalam Islam

Masjid berasal dari perkataan Arab iaitu “Sajada” bermaksud sujud. Jadi masjid itu ialah tempat orang menunaikan sembahyang kepada Allah s.w.t.

Aktiviti dan penggunaan masjid tidak terbatas kepada ibadah sembahyang shaja.

Di zaman Rasulullah s.a.w., masjid adalah tempat belajar, menuntut ilmu, menyelesaikan masalah umat Islam dan tempat mengeluarkan arahan dan peraturan dalam urusan pentadbiran.

Masjid adalah lambang keagungan Islam, lambang perpaduan dan persaudaraan.

Dari masjid juga terpancar sinar bimbingan dan hidayah Allah s.w.t

Tugas Bilal

Melakukan azan dan iqamah setiap masuk waktu Salat

Menjadi imam ketika ketiadaan Imam

Mengawasi kebersihan dan kesempurnaan peralatan masjid

Mengandalikan kursus pengajian fardhu `ain dan mengajar Muqaddam untuk kanak-kanak dan seumpamanya.

Menjadi Amil pungutan zakat fitrah dalam qariah

Melaksanakan tugas pengurusan jenazah serta yang berkenaan dengannya

Lain lain tugas yang diarahkan

Mengetuai kumpulan selawat, marhaban dan berzanji

Fiqh Azan dan Iqamah

Pengertian

Azan dari segi bahasa ialah ” memberitahu”. Dari segi Syarak ialah ” Satu gabungan perkataan tertentu untuk mengetahui masuk waktu sembahyang.” Juga boleh diertikan sebagai pemberitahuan tentang waktu sembahyang dengan lafaz-lafaz tertentu.

Pensyariatan

Dalil al-Quran yang bermaksud; ” Jika kamu dipanggil (diseru) untuk sembahyang....” ( Surah al-Maidah :58)

Dalil Hadis yan bermaksud;”Apabila tiba waktu sembahyang hendaklah salah seorang dari kamu melakukan azan dan yang lebih tua dari kamu hendaklah menjadi Imam. ” (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; ” Jika kamu berada bersama-sama dengan kambing kamu atau di kebun kamu dan engkau berazan untuk sembahyang, hendaklah engkau angkatkan suara menyuruh orang bersembahyang, sebab suara orang yang azan tidak didengar oleh jin atau manusia ataupun sesuatu kecuali dia menyaksikan baginya pada hari akhirat.”

Hukum Azan

Azan dan Iqamah menurut jumhur selain Mazhab Hambali ialah sunat muakkad bagi lelaki yang sembahyang di masjid, semua sembahyang lima waktu dan sembahyang Jumaat.

Tidak sunat untuk sembahyang yang lain seperti sembahyang hari raya , gerhana matahari, terawih dan sembahyang jenazah.

Ulama Syafie dan Maliki menambah bahawa orang perempuan hanya disunatkan iqamah dan tidak perlu azan.

Azan bagi sembahyang yang luput dan sembahyang bersendirian

Mengikut pendapat yang muktamad daripada mazhab Syafie adalah sunat azan dan iqamah bagi orang yang bersembahyang bersendirian samada sembahyang tunai atau qadha, walaupun mendengar azan.

Jika hendak melakukan sembahyang Jamak hendaklah diazan untuk sembahyang yang pertama

Makruh meninggalkan azan dan iqamah bagi sembahyang lima waktu , tetapi jika telah melakukan sembahyang tanpa kedua-duanya maka tidak perlu diulang semula

Syarat-syarat Azan

Masuk waktu

Hendaklah dengan bahasa Arab

Azan dan Iqamah mesti didengar.

Tertib dan Muwalat diantara lafaz azan dan iqamah, tidak sah azan tanpa tertib dan muwalat dan hendaklah diulang semula

Azan mestikah dilakukan seorang sahaja. Jika dilakukan secara berkumpulan dan serentak hukumnya sah.

Orang yang melakukan azan hendaklah seorang Musliam lelaki yang berakal. Termasuk bertaqwa, mengetahui sunnah Rasul, mengetahui waktu-waktu sembahyang , adil dan amanah.

Cara dan sifat Azan

Ahli ahli fekah sependapat lafaz-lafaz azan diriwayatkan secara mutawatir dan tidak ditambah dan tidak dikurangi. Caranya disebut dua kali, dua kali.

Mereka sependapat mengatakan bahawa azan Subuh ada tambahan ”ASHSHALAATU KHAIRUM MINAN NAUUM” sebanyak dua kali.

Golongan Syafie menerima ”Tajri” iaitu melafazkan dua kalimah syahadah dengan perlahan kemudian melafazkan semula keduanya dengan nyaring.

Pendapat ulamak Syafie, kalimah –kalimah azan yang masyhur bilangannya termasuk ’tarji’ adalah 19 kalimah iaitu.

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

اَشْهَدُ اَن لاَّ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲُ

اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُولُ اﷲِ

حَيَّ عَلَى الصَّلَوه

حَيَّ عَلَى الْفَلاَحْ

لاَ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲ

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

اَشْهَدُ اَن لاَّ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲُ

اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُولُ اﷲِ

حَيَّ عَلَى الصَّلَوه

حَيَّ عَلَى الْفَلاَحْ

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

اَشْهَدُ اَن لاَّ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲُ

اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُولُ اﷲِ

حَيَّ عَلَى الصَّلَوه

حَيَّ عَلَى الْفَلاَحْ

لاَ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲ

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

اَشْهَدُ اَن لاَّ اِلٰهَ اِلاَّ اﷲُ

اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُولُ اﷲِ

حَيَّ عَلَى الصَّلَوه

حَيَّ عَلَى الْفَلاَحْ

اَﷲُ اَكْبَرُ, اَﷲُ اَكْبَرُ

Perkara –perkara sunat yang dilakukan ketika azan.

Orang yang berazan hendaklah orang yang lantang dan elok suaranya.

Azan hendaklah secara berdiri

Orang yang berazan hendaklah orang yang merdeka ,baligh , adil, amanah, orang yang soleh dan mengetahui waktu sembahyang

Orang yang berazan hendaklah dalam keadaan suci daripada hadas

Orang yang berazan hendaklah boleh melihat kerana orang buta tidak mengetahui waktu dan kemungkinan dia tersalah.

Hendaklah dia meletakkan jari-jari tanganya dikedua-dua telinganya

Handaklah dia menyebut dengan cara berhenti diantara dua kalimah

Hnedaklah menghadap kiblat. Disunat memusingkan kepala ke kanan ketika menyebut ”HAYYA `ALAS SHOLAH” dan kekiri ketika menyebut”HAYYA `ALAL FALAH” . Disunatkan jarak masa antara azan dan iqamah

Hendaklah azan dengan ikhlas.

Tukang azan seeloknya terdiri dari dua orang

Sunat azan awal waktu

Boleh menjemput pemimpin untuk sembahyang.

Sunat tidak berdiri sebelum azan selesai kerana berlakunya pergerakan ketika azan menyerupai Syaitan.

Makruh ketika Azan

Makruh azan tersebut tanpa melakukan perkara –perkra sunat yang lepas

Makruh dilagukan dan dipanjangkan azan sehingga mengubah kalimah- kalimah azan atau menambah dan mengurangkannya.

Makruh berjalan

Makruh dilakukan tathwib meliankan waktu subuh

Haram keluar masjid selepas azan

Makruh Azan sebelum fajar dalam bulan Ramadhan kalau ditakuti mengganggu orang yang sedang sahur


Menjawab seruan azan dan iqamah

Jumhur ulama termasuk Syafie berpendapat sunat menjawab bagi orang yang mendengar azan dan iqamah.

Caranya dengan mengucapkan seperti oranag yang mengucapkan azan dan iqamah itu , kecuali pada kalimah ”HAYYA `ALAS SHOLAH” dan ”HAYYA `ALAL FALAH” hendaklah dijawab ” LAA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAAH”. Dalam taswib hendaklah dijawab ”SODAQTA WA BARARTA”.

Menurut jumhur ulama, mesti menjawab walaupun dalam keadaan berjunub, haid, nifas atau sedang tawaf fardhu atau sunat.

Menurut ulama Hanafi , orang yang sedang haid, nifas, mendengar khutbah bersetubuh, dalm bilik air, makan, mengajar ilmu dan belajar tidak perlu menjawab azan. Tetapi orang yang baca al-Quran hendaklah menjawab.

Menurut ulama Syafie, apabila seseorang masuk masjid, hendaklah dia menjawab sambil berdiri dan tidak boleh melakukan solat tahiyyatul masjid. Ini bertujuan untuk menghimpunkan antara pahala menjawab dan pahala tahiyyatul masjid.

Sunat yang perlu dilakukan selepas azan

Selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w.

Berdoa dengan doa yang Ma`thur iaitu doa selepas azan

Berdoa selepas azan subuh iaitu memohon kesejahteraan dari Allah bagi kehidupan di dunia dan akhirat.

Tukang azan sunat duduk menunggu jemaah antara azan dan iqamah.

Iqamah

Sifat atau cara iqamah

Menurut jumhur selain ulama` Hambali, iqamat adalah sunat muakkat bagi solat fardhu. Ulama berbeza pendapat tentang iqamah.

Menurut ulama Syafie, lafaz iqamah tidak berulang iaitu 11 kalimah kecuali lafaz ”QAD QAAMATIS SYOLAH” ia diulang sebanyak dua kali (Lihat muka sebelah)

Hukum Iqamah

Hukum Iqamah adalah sama dengan hukum azan , bezanya;

Sunat dipercepatkan iqamah

Menurut mazhab yang empat, afdhal orang yang azan, dialah sendiri yang iqamah.

Pendapat ulama Syafie, sunat dilakukan iqamah di tempat yang lain dari tempat azan dan suara yang lebih rendah dari suara azan. Iqamah tidah boleh dibuat sehingga imam memberi keizinan.

Jemaah tidak boleh bangun ketika iqamah sehingga imam bangun atau datang. Menurut Imam Syafie, sunat bangun setelah tamat Iqamah.

Di sunatkan iqamah dalam keadaan berdiri, suci , mengadap kiblat, tidak berjalan dan bercakap.

Diisyaratkan tidak ada jarak panjang antara iqamah dan solat. Jika berlaku , hendaklah diulang semula. Ia tidak boleh dipisahkan kecuali dengan satu perkara sunat seperti imam menyuruh membetulkan saf.

Apabila tukang azan melakukan azan dan iqamah , orang lain tidak digalakkan berazan dan beriqamah

Sunat bagi imam menyamakan saf sembahyang makmum dengan memalingkan ke kanan dan ke kiri lalu mengatakan:

Azan untuk maksud selain sembahyang

Azan di telinga kanak-kanak yang baru lahir, sunat diiqamahkan pada telinga kiri

Azan di waktu kebakaran, waktu perang dan di belakang orang musafir

Azan pada telinga orang yang berduka cita , orang yang jatuh , marah dan juga yang dirasuk jin atau syaitan

No comments: